טיפוח למידה רגשית וכישורי חיים לילדים שמבוגרים אוהבים

מאירים את יסודות הנפש

מאמנים את שריר הלב בשלל תחומי ההתפתחות

טיפוח מיומנות רגשיות

טיפוח למידה רגשית לא נעשה באמצעות כלי כתיבה ומחברת ואף לא על ידי מחשב. זוהי אמירה ללא מילים הנרכשת באמצעות תחושות עמוקות וצלולות בלבד. 

טיפוח למידה רגשית נעשה בעיקר על ידי חוויה עמוקה ומעוררת השראה טהורה של רגשות אהבה ואמון ללא תנאי, המשפיעה על ליבו של הפעוט. 

אין רדאר יותר משוכלל מלב של תינוק החווה באמת המדוייקת של הרגשות. כאשר הילד מרגיש מוגן ובטוח, שייך ומוערך, כאשר הוא חש בכל ישותו שיש מי שתופס את הגודל האמיתי שלו, את השווי שלו –  הוא מסוגל לפתח ביטחון עצמי אמיתי, ערך עצמי, אמון בעצמו ובעולם. 

ערכות שִׁירֶגֶשׁ מאפשרות לחוות מנעד רגשות עצום, תוך בניית אמון בכוחות הנפש, לעבד אותם ולבנות עולם רגשות עשיר ומפותח שיהווה את היסודות לבניית הנפש

ההצלחה המקסימלית בעיצוב אישיותו של פעוט, ילד או מתבגר, היא הדימוי העצמי החיובי שלו בעיני עצמו –  שהוא השורש המניע ליישום ערכים והתנהגות מיטבית בתחומי החיים. 

בואו נפרגן את זה לעצמנו בראשונה… 

אין ״גיל״ לחיים! 

המודעות של הילד לרגש הקנאה מעניקה לו את היכולת להכיר ולבטא כל רגש גם אם הוא לא נעים.

 

השיר לֹא, מְקַנֵּא?! מציג בצורה חביבה ומלאת הומור את התגובה הטבעית של ילד להכחיש את תחושת הקנאה, למרות שהיא בהחלט קיימת בו.

ערכות  שִׁירֶגֶשׁ מהוות מרחב לפיתוח וטיפוח מיומנות רגשית ועוזרות לילדים להכיר, להבין ולהתמודד עם רגשות מורכבים לדוגמא כמו קנאה. הילד לומד לזהות את הרגשות שלו באופן כנה ולבטא אותם בצורה בריאה. כאשר הילד חש מוגן ומובן בסביבתו, נפתח לפניו מרחב לחקור את עולמו הרגשי ולהתמודד עם אתגרים רגשיים כמו קנאה בכנות וללא ביישנות או הכחשה ולהפיק לקחים חיוביים מהם.

דרך מודלים חיוביים ואהבה בלתי מותנית, הילד לומד לקבל את רגשותיו ולהשתמש בהם ככוח מניע להתפתחות רגשית ואישית. כך הוא בונה ביטחון עצמי, ערך עצמי וכבוד עצמי – המהווים בסיס איתן לדימוי עצמי חיובי שמלווה אותו לכל החיים.

לֹא, מְקַנֵּא?!​

מָה פִּתְאוֹם, אֲנִי? לֹא מְקַנֵּא!
רק אָמַרְתִּי שֶׁתִּקְנוּ לִי כָּזֶה
אָז מָה שֶׁאֲנִי גַּם רוֹצֶה
בִּכְלָל אֲנִי לֹא מְקַנֵּא

רַק בִּגְלַל שֶׁאֲנִי גָּדוֹל
אֲנִי צָרִיךְ שָׁעוֹן
כָּכָה אֲנִי יָכוֹל
לָדַעַת מָתַי לִישֹׁן..

מאת: חנה כהן

כל הורה ומחנך רוצה להקנות לילד ערכים והרגלים טובים שילוו אותו כל חייו ויהפכו להיות חלק ממנו. חיבור כנה, אמון הדדי וכבוד יוצרים קשר משמעותי בין מבוגר לילד ומעוררים בו מוטיבציה פנימית לרכוש אותם. 

כאשר המבוגר יוצר מרחב של הנאה, חוויה משמעותית והשראה, הוא למעשה מניע את הילד לפתח ערכים והרגלים חיוביים שיהפכו לחלק בלתי נפרד מעולמו הפנימי.  

ערכות שִׁירֶגֶשׁ עוזרות לבנות אמון והבנה בין המבוגר לילד.

כאשר הילד מרגיש את הנוכחות מלאת אהבה וקבלה, ונפתחת בו נכונות לא רק לספוג מסרים חינוכיים, אלא גם לאמץ אותם כחלק ממנו. 

״חנוך לנער על פי דרכו, גם כי יזקין לא יסור ממנה״ 

שלמה המלך (משלי)

טיפוח מיומנות חינוכיות

טיפוח לכידות חברתית הוא פועל יוצא של בניית כל יחיד בחברה.

ילד עליז בגן, ועוד ילד עליז ועוד אחד בסוף יוצרים חבורת ילדים שמחה. כל אחד משפיע מהחוויה האישית שלו על חווית הקבוצה ומשם חזרה על החוויה האישית שלו.

לכן, האינטראקציה החיובית של המבוגר עם כל ילד בפני עצמו והענקת מענה רגשי הולם, יוצר חיבור וקשר חם לילד. כתוצאה מכך מאפשר מרחב לגיבוש אישי – חברתי קבוצתי. למעשה כך נבנית האינטליגנציה החברתית-רגשית שלו שהולכת איתו לכל מקום בחיים ומציתה את האור בנשמתו. כך הוא מאיר ומקרין ומתוכו לכל סביבתו.

ערכות שִׁירֶגֶשׁ מאפשרות ליצור פעילות חברתית חוויתית המגבשת ומחברת בין הילדים בקבוצה.

הילד רוכש בנפשו קניין לעד של "בן אדם לחברו', סימפתיה, אמפתיה, חמלה, נכונות לעזור ולתרום מתוך ההוויה הפנימית האמיתית שלו ומיישם הלכה למעשה את 'ואהבת לרעך כמוך'.

טיפוח מיומנות חברתיות

השפה הבלתי מילולית אותה שומע הילד באוזני ליבו, היא המשפיעה העיקרית ברכישת השפה והתקשורת שלו בינו לבין עצמו ובינו לבין סביבתו. מה שקורה וקורא בין השורות, מפתח ניצני אוריינות הרבה מעבר למילה הכתובה. 

התחושות הנספגות בו הן אלו המשפיעות העיקריות גם על רכישת שפה ותקשורת תקינות. החוויות הרגשיות החיוביות שהוא חש בקשר עם המבוגר, כמו הנאה והשראה, הן אלו שמפתחות בו מוטיבציה ללמוד ולרכוש מיומנויות קוגניטיביות שונות. 

כאשר המבוגר משמש מודל לחיקוי של שפה תקינה, בסביבה של חיבור אמיתי, אמון והערכה הדדית, הילד מפנים בשמחה מיומנויות חשיבה כמו: עיבוד מידע, זיכרון, גמישות מחשבתית ופתרון בעיות. הילד פתוח לרכישת אסטרטגיות למידה מגוונות. פיתוחן באמצעות אסוציאציות חיוביות, וחוויה רגשית מאפשר ללומד לרכוש כלים אלו באופן טבעי, מוטיבציוני ועמוק – מה שהופך אותם לחלק בלתי נפרד ממנו ומכשיר אותו להמשך למידה, חקר והתפתחות במהלך חייו.

ערכות שִׁירֶגֶשׁ מעניקות לילד אוצר מילות רגש ומשמשות מודל לחיקוי להתנהגות מיטבית ויצירתית.

החוויה המשמעותית והמהנה מעוררת בילד סקרנות ורצון ללמוד ולהתפתח. המוטיבציה הפנימית הזו, היא המפתח לרכישת מיומנויות קוגניטיביות ולמידה עצמאית לאורך החיים, שכידוע הם מרכיב מרכזי בהתפתחות הילד וצמיחתו האישית.

טיפוח מיומנות קוגנטיביות

טיפוח מיומנות מוטוריות

באמצעות היצירה האמנותית, חקירה והבעה בחומרים נרכשות דרכים מגוונות של תקשורת וביטוי רעיונות, מחשבות ורגשות. 

דרך הצבעים, הניירות והמדבקות וכד׳, הילד לומד ליצור דברים חדשים משלו, לפתח חשיבה עצמאית ולבטא אותה באמצעות האומנות.

היצירה והעיסוק החוזר באומנות מפתחים הן את הוויסות החושי, המוטוריקה העדינה והגסה אצל הילדים והן מקדמים תחומי התפתחות נוירומוטוריות כגון: קואורדינציה, אמון ביכולת לעשות ולפעול, יצירתיות ומעניקות תחושת רווחה ושלמות. 

בנוסף, על ידי יצירה אומנותית הילד מפתח שליטה ותמרון במרחב, משכלל את יכולת הזיהוי והאבחנה ומקבל תמיכה רגשית דבר המסייע בעיצוב אישיותם של הילדים. 

 

ערכת שִׁירֶגֶשׁ כוללת אמצעים אומנותיים המהווים כלי פדגוגי טיפולי המחבר בין השכל לרגש, ומהווה פורקן נפשי וריפוי עצמי. 

השיר "הַפְתָּעָה גַּם לִי" מציג באופן מתוק ומרגש את תהליך הגילוי והיצירתיות הטבעית של ילד.

המודעות של להישאר בשקט כדי לא להפריע לאמה הישנה, מדגימה את היכולת לווסת את עצמה ולגלות רגישות לצרכים של האחר. בנוסף, הקורא חווה מודל של התנהגות מיטיבית והשראה ליצירתיות ולעצמאות כאשר קולט את הילדה שיוצרת בעצמה פעילות אומנותית ומהנה באמצעות הציור המקסים שציירה. 

ההפתעה הכפולה – עבור האם ועבור עצמה – מדגימה את ההדדיות והמעגליות של התהליך הרגשי. הילדה נתנה הפתעה לאמה, וגם העניקה לעצמה הפתעה והנאה דרך יצירת הציור. היא חוותה סיפוק כפול מפעולותיה.

דרך היצירה האומנותית הספונטנית, הילד פותח צוהר לעולמו הפנימי. הביטוי העצמי מזמין אותנו, כמבוגרים משמעותיים, להצטרף למסע גילוי זה ולתמוך בילד לממש את הפוטנציאל היצירתי והרגשי הגלום בתוכו.

הַפְתָּעָה גַּם לִי​

פַּעַם אִמָּא יַשְׁנׇה
עָשִׂיתִי לָהּ הַפְתָּעָה
שִׂחַקְתִּי בִּדְמָמָה
עַד שֶׁהִיא הִתְעוֹרְרָה

פַּעַם אִמָּא יַשְׁנׇה
וְגַם לִי עָשִׂיתִי הַפְתָּעָה
צִיַּרְתִּי לִי צִיּוּר מַקְסִים
עִם הֲמוֹן הֲמוֹן פְּרָחִים.

מאת: חנה כהן

רוצים לגדול עם שִׁירֶגֶשׁ?

להקשיב לשירים

עם פס קול מקצועי. לפתח מודעות פונולוגית, שמיעה, שפה, תקשורת וזכרון

לעבד ולווסת רגשות

עם סדרת קלפים ליריים, בהנחיה קבוצתית ופרטנית

לעבד רגשות

על ידי יצירת אומנות בספרון שִׁירֶגֶשׁ אישי. כל ספרון כולל: שיר לירי, איור בשחור לבן וחומרי יצירה והבעה

לקרוא מתוך הספר

"לגלות סודות", את מבחר שִׁירֶגֶשׁ בשעת איכות מהנה, מלכדת ומעצימה

"מי שיש לו נשמה של יוצר מוכרח להיות יוצר רעיונות ומחשבות.
אי אפשר לו להיסגר בתלמודו השטחי לבד.
כי שלהבת הנשמה עולה מאליה,
ואי אפשר לעצור אותה ממהלכה."

הרב הקוק (שמונה קבצים)